Uitbreiding woonwagenstandplaatsen gaat te langzaam

Na 42 jaar komt er eindelijk beweging in de uitbreiding van woonwagenstandplaatsen in Breda. In het verleden waren alle woonwagenbewoners van de stad geconcentreerd op het Driekoningenoord. Dit kamp werd door de gemeente ontmanteld, waarna de bewoners verspreid werden over kleine locaties met maximaal 15 standplaatsen of noodgedwongen zijn gaan wonen (in huizen), in lijn met het toenmalige beleid. Dit beperkte de mogelijkheden voor woonwagenbewoners om in familieverband te leven en hun cultuur te behouden.

In 2018 sprak toenmalig minister Ollongren zich uit over het feit dat gemeenten in de woonbehoefte van woonwagenbewoners moesten voorzien. Ondanks deze oproep was er in Breda lange tijd weinig vooruitgang. Pas in 2023 kwam er beweging in het beleid, na de unaniem aangenomen motie ‘Kom met nieuw woonwagen- en standplaatsenbeleid’, ingediend door Breda Beslist samen met de SP en LPF. Sindsdien is er werk gemaakt van een herziening van het standplaatsenbeleid.

De gemeente Breda heeft inmiddels geconcludeerd dat er een duidelijke behoefte is aan meer dan 100 extra standplaatsen, maar op dit moment lijken er slechts 26 extra standplaatsen door uitbreiding op bestaande locaties mogelijk. Onder de streep zijn er dus nog geen nieuwe standplaatsen gerealiseerd! Dit roept vragen op over de snelheid en effectiviteit van de uitvoering. In de oorspronkelijke woonvisie werd alleen gesproken over uitbreiding, zonder dat er duidelijkheid was over de mogelijkheid van nieuwe woonwagenkampen. Door middel van technische vragen is verduidelijking gevraagd over de deze mogelijkheden in Breda.

Hoewel de eerste stappen zijn gezet, blijft de vraag groot en is het noodzakelijk dat de gemeente verdere actie onderneemt om de woonwagengemeenschap in Breda tegemoet te komen. We zien dit bijvoorbeeld terug in de zaak rondom het perceel aan de Gageldonksestraat.